The Recruitment of the Recalcitrant-Seeded Cryptocarya alba (Mol.) Looser, Established via Direct Seeding Is Mainly Affected by the Seed Source and Forest Cover

Natural regeneration of recalcitrant-seeded tree species is strongly limited in Mediterranean-type climate zones due to increasing droughts imposed by climate change. Direct seeding can be a low-cost alternative to seedling establishment, but there is still limited information for some species. This study aimed to assess the effects of the seed source and forest cover on the germination and survival of the endemic Cryptocarya alba Mol. established through direct seeding. Three habitat types differing in forest cover were identified within the natural park Reserva Natural Altos de Cantillana, Metropolitan Region, Chile. The forest cover corresponded to open (canopy density <25%), semi-dense (canopy density around 50%), and dense forest (canopy density >75%). All forest cover had C. alba as one of the dominant species. At each habitat type, 38 families from four seed sources (Cuesta La Dormida (CD), Antumapu (AN), Cantillana (CA, local seed source) and Cayumanque (CY)) were directly seeded. Germination (Germin) and survival (Surv) were evaluated weekly during one growing season. There were significant differences between seed sources in Germin and Surv, with means values varying from 7.8% to 37% for Germin and 0% to 20% for Surv. The local seed source CA had the highest values in both traits. A significant variation was also observed between families within seed sources only for Germin. The dense forest cover had the highest Germin (22%) and Surv (55%) results compared to the other forest cover types, which was partially associated with differences in soil moisture, temperature, and bulk density. Due to the most frequent droughts in these Mediterranean-type climate zones, the use of local seeds on dense forest cover is recommended for the direct seeding of the species in the initial recruitment.

La regeneración natural de especies arbóreas de semillas recalcitrantes está muy limitada en las zonas climáticas de tipo mediterráneo debido al aumento de las sequías impuestas por el cambio climático. La siembra directa puede ser una alternativa de bajo costo al establecimiento de plántulas, pero todavía hay información limitada para algunas especies. Este estudio tuvo como objetivo evaluar los efectos de la fuente de semillas y la cubierta forestal en la germinación y supervivencia de la endémica Cryptocarya alba Mol. establecido por siembra directa. Dentro del parque natural Reserva Natural Altos de Cantillana, Región Metropolitana, Chile, se identificaron tres tipos de hábitat que difieren en la cobertura forestal. La cobertura forestal correspondió a bosque abierto (densidad del dosel <25%), semidenso (densidad del dosel alrededor del 50%) y bosque denso (densidad del dosel >75%). Toda la cobertura forestal tuvo a C. alba como una de las especies dominantes. En cada tipo de hábitat, se sembraron directamente 38 familias de cuatro fuentes de semillas (Cuesta La Dormida (CD), Antumapu (AN), Cantillana (CA, fuente local de semillas) y Cayumanque (CY)). La germinación (Germin) y la supervivencia (Surv) se evaluaron semanalmente durante una temporada de crecimiento. Hubo diferencias significativas entre las fuentes de semillas en Germin y Surv, con valores medios que variaron de 7,8% a 37% para Germin y de 0% a 20% para Surv. La fuente de semilla local CA tuvo los valores más altos en ambas características. También se observó una variación significativa entre familias dentro de las fuentes de semillas solo para Germin. La cubierta forestal densa tuvo los resultados más altos de Germin (22 %) y Surv (55 %) en comparación con los otros tipos de cubierta forestal, lo que se asoció parcialmente con las diferencias en la humedad del suelo, la temperatura y la densidad aparente. Debido a las sequías más frecuentes en estas zonas de clima de tipo mediterráneo, se recomienda el uso de semillas autóctonas sobre cubiertas boscosas densas para la siembra directa de la especie en el reclutamiento inicial.

KeywordsPalabras claves

Keywordsnatural regeneration; recalcitrant plant species; forest restoration; provenance selection

Palabras claves: regeneración natural; especies de plantas recalcitrantes; restauración forestal; selección de procedencia

Carlos R. Magni1, Nicole Saavedra1, Sergio E. Espinoza2, Marco A. Yáñez1, Iván Quiroz3, Ángela Faúndez1, Iván Grez1, Eduardo Martinez-Herrera1.

1. CESAF, Facultad de Ciencias Forestales y de la Conservación de la Naturaleza, Universidad de Chile, Avenida Santa Rosa 11365, La Pintana, Santiago 8831314, Chile
  2. Departamento de Ciencias Forestales, Facultad de Ciencias Agrarias y Forestales, Universidad Católica del Maule, Avenida San Miguel 3605, Talca 3466706, Chile
  3. Instituto Forestal, Camino a Coronel Km 7.5, Concepción 4030000, Chile

Ver texto completo Ver PDF